Jak správně klopit motorku?

Kdo jsem a proč o tom píšu?

Jsem Ondřej a ačkoliv se nám právě blíží zima, chtěl bych s vámi podělit o své zkušenosti a znalosti spojené s ovládáním motorky. Díky tomu, že jsem nedaleko od rodného Českého Krumlova vyrostl přímo na silnici plné zatáček, bylo snad předurčeno, že se jednoho dne stanu pasionovaným motorkářem. A tak se také stalo. Ale zpět k tématu.

Co to znamená 'správně klopit'?

První a zásadní věcí, kterou je potřeba vysvětlit, je samotný pojem 'klopení'. V kontextu jízdy na motorce se tím myslí naklánění motorky do zatáčky. Ano, slyšíte dobře. Když zatáčíte, je třeba motorku naklonit. Nenechte se však zmást. Nejde o nějaké akrobatické kousky až se budete s motorkou ploužit po zemi. Ale o tom později.

Proč je klopení tak důležité?

Možná si říkáte, proč je tak důležité naučit se 'správně' klopit. Klíčové slovo zde je 'správně'. Protože pokud to děláte špatně, riskujete nejen své zdraví, ale také zdraví ostatních účastníků silničního provozu. Klopení je základním prvkem bezpečné jízdy v zatáčkách a bez něho byste mohli skončit mimo silnici.

Jak to funguje?

Jak už jsem zmínil, klopení spočívá v naklánění motorky do zatáčky. Ale jak přesně to funguje? Princip je jednoduchý. Když motorku nakloníte, její střed těžiště se posouvá a tím pádem se mění její směr jízdy. Jasné, že? No, možná to zní jednoduše, ale v praxi to tak jednoduché opravdu není.

První krok: Zjistěte, jak se váš stroj chová

Předtím, než se do toho pustíte naostro, je důležité si zjistit, jak se váš stroj chová. Každá motorka je trochu jiná a to, co funguje na jedné, nemusí nutně fungovat na druhé. Já se například jednou přepnul z mé staré 'pětistovky' na nový model a zjistil jsem, že se chová úplně jinak. Takže jezdit jsem musel opět naučit.

Jak na to: technika klopení

Technika klopení je relativně jednoduchá. Před zatáčkou se připravíte, pak se nadechnete, nakloníte motorku do zatáčky a... jestli se to zdaří, jste na dobré cestě. Hlavně si pamatujte, že je třeba se držet pevně, ale ne natolik, že byste se nemohli pohybovat. A také je důležité, aby motorka byla vždy pod kontrolou: to znamená, že v zatáčce musíte mít plyn pod kontrolou a dokázat v případě potřeby rychle reagovat.

Trénink a bezpečnost především

A konečně, nezapomeňte, že trénink dělá mistra. Nikdo z nás nezačal jako profesionál a věřte mi, že i já jsem se hodněkrát převalil nebo skončil mimo silnici. Ale každý pád, každá modřina je lekce. Takže pokud se bojíte, že se vám nepodaří na první pokus, nebojte. Prostě to zkuste znovu a znovu a znovu...

Závěrečné myšlenky

Jak vidíte, klopení motorky není něco, co by se dalo naučit ze dne na den. Vyžaduje to praxi, vyžaduje to pochopení principu a především vyžaduje to trpělivost. Ale až si to poprvé zkusíte na silnici plné zatáček, pochopíte, proč je to tak strhující. Nevěříte mi? Tak co to zkusit? Třeba tě bude na konci čekat stejné překvapení jako mě, když jsem poprvé zjistil, jak skvělý pocit je klopit motorku do zatáčky. Právě tehdy jsem si uvědomil, proč je jízda na motorce tak strhující. A doufám, že to pochopíte i vy.